Image

5 + 1 ok, amiért érdemes odafigyelned a légzésedre

Szerző: Szűts Márton

A légzés igazi rejtett kincs: lehet egyszerű lifehack, mellyel lenyugtathatod magad, amikor stresszes helyzetbe kerülsz, vagy amitől nem fázol a hideg vízben; lehet egy igen hatékony egészségfenntartó eszköz; ugyanakkor lehet ablak a végtelenre, kapu a jelenre, vagy egy mindig kéznél levő eszköz a tudati folyamatok uralására.

A légzés mindig a rendelkezésünkre áll, mégis csak ritkán használjuk tudatosan.

Íme 5 + 1 ok, amiért érdemes komolyabban foglalkoznod a légzéseddel:

1.  A mély légzés erősíti az immunrendszert. A rekeszizomnak igen jelentős szerepe van az érrendszer és nyirokrendszer összehangolásában A nyirokkeringést részben az izmok pumpáló mozgása tartja fent. A mély légzésben a fő működő izom a rekeszizom, így annak pumpáló mozgása az egész törzsben érvényesül.

 

 

  1. A légzés és a stabilizáló törzsizmok összhangban működnek. A légzés helyreállításával javítjuk a gerinc stabilitását és a porckorongok egészségét. A helyes légzés mobilizálja a mellkast és a bordakosarat.
  2. A rekeszizom a belső szervek SMR hengere. A rekeszizom mozgása a belső szerveket is masszírozza: belégzéskor a belső szervek a növekvő hasüregi nyomás miatt nyomódnak össze és lazulnak fel, így fokozódik a vérkeringésük. 
  3. A mély légzés paraszimpatikus (azaz nyugtató) hatású, míg a mellkasi légzés szimpatikus (azaz „üss vagy fuss” állapotba hoz, felkészít a harcra). Ha nyugodtabb vagy, elégedettebb és szabadabb vagy.

 rekesz2

 

  1. A légzésre is igaz: minél kevesebből hozz ki minél többet. Az emberek többsége túllélegzik, holott nem a levegő kevés a tüdejében, hanem a vér oxigénleadása a szövetek felé nem elég hatékony. Ennek magyarázata az elsőre kissé bonyolult Bohr-effektus: az oxigén széndioxid jelenlétében tud beáramlani a szövetekbe. A túl sok légzés sok CO2 kilégzésével jár, így annak szintje alacsonyabb szinten állandósul a vérben, a CO2 tolerancia csökken, és állandó túllégzés alakul ki – ellenben a szövetek, izmok nem jutnak több oxigénhez. Megoldás: gyakorold az alullégzést rendszeresen napi pár percben, és az ahhoz kapcsolódó gyakorlatokat. (Óvatosan végezd: ha egészségügyi problémád van, konzultálj orvossal vagy az oktatóval).

rekesz1

+1 A lassan, egyenletesen áramló, finom légzésre figyelés már önmagában  meditációs gyakorlat: segít személyiséged megismerésében, és kapcsolatba kerülsz legmélyebb, halhatatlan éneddel.